assorted-color filling book lot

Boeken over psychische problemen die je moet lezen in 2021

Ook in 2021 zijn er weer mooie/goede/fijne/handige boeken over psyche verschenen. Het kan heel fijn zijn om deze te gebruiken om meer over jezelf te weten te komen.

Mindgym Journal

Na Mindgym, sportschool voor je geest en Mindgym Work-outs komt spreker, trainer en consultant Wouter de Jong nu met Mindgym Journal. In dit boek wordt gebruik gemaakt van journaling. Eigenlijk betekent het dat je dagelijks kort even in een dagboek schrijft om op die manier even in te checken met jezelf en te kijken hoe het met je gaat en om jezelf beter te leren kennen. Je kunt via journaling ook werken aan het bereiken van nieuwe doelen, bijvoorbeeld meer focus, rust en energie.

In Mindgym Journal vind je 168 vragen die je meer inzicht geven in je doelen, wensen en relaties. Op die manier leer je jezelf iedere dag weer even wat beter kunnen. En, een leuk extraatje: na elke opdracht mag je je een streepje zetten op de voorkant van het boek, waar na verloop van tijd dan een afbeelding ontstaat. Zo word je voortgang in het boekje letterlijk zichtbaar!

Dus, wil je vooral actief aan de slag met jezelf en je psyche? Mindgym Journal is een aanrader.

Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn: 13 tips tegen perfectionisme – Chantal van der Leest

Leg jij de lat ook altijd te hoog voor jezelf en stel je onrealistisch hoge eisen aan jezelf? Dan ben je niet de enige! Maar perfectionisme kan ook leiden tot psychische problemen, zoals burn-out, angst en depressie.

Psycholoog en journalist Chantal van der Leest leert je in Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn de balans te vinden tussen enerzijds wel je best blijven doen, maar anderzijds niet teveel in de stress te schieten en biedt wetenschappelijke inzichten en tips om beter met je perfectionisme om te gaan.

10.000 stappenboek – Arie Boomsma

Je hebt vast wel eens gehoord van de magische 10.000 stappen die een mens per dag zou moeten zetten om gezond te blijven. Dit aantal is afkomstig van de Japanse arts Yoshiro Hatano; hij toonde aan dat mensen die dagelijks bewegen een betere gezondheid te hebben en besloot de hoeveelheid beweging heel duidelijk te maken door het te verbinden aan een stappendoel.

Daarbij is wandelen een prettige vorm van lichaamsbeweging, ook als je last hebt van psychische klachten. Het is laagdrempelig en toch is het erg goed voor je lichaam en geest!

Wil je dagelijks 10.000 stappen gaan zetten en ben je op zoek naar tips en inspiratie voor onderweg? Of loop je al 10.000 stappen per dag en ben je steeds datzelfde rondje wel een keer zat? Gezondheid- en fitnessdeskundige Arie Boomsma zette in zijn 10.000 stappenboek 30 wandelingen van om en nabij 10.000 stappen op een rij en voorziet je van tips en inspiratie om je wandeling bijvoorbeeld intensiever te maken of door gebruik te maken van mindfulnesstechnieken tijdens je wandeling. Zo houd je jezelf zowel fysiek als psychisch fit!

Gek van mezelf: bang voor (bijna) alles – Alwin Ritstier

Alwin Ritstier kampt al meer dan 20 jaar met extreme angsten. Zo is hij extreem bang voor de dood, heeft hij last van paniekaanvallen en durft hij amper meer naar buiten. Als hij bijna 30 is, besluit hij aan zijn angsten te gaan werken.

In zijn boek Gek van mezelf biedt Alwin een openhartig kijkje in zijn hoofd en laat hij zien hoe het is om met een angststoornis te leven en hoe het lukte om hiermee te leren omgaan.

Stoppen met antidepressiva – Marianne ter Mors

In Nederland slikken ruim 1,2 miljoen mensen antidepressiva. Ben jij één van hen en zou je je antidepressiva-gebruik nu (of over een tijdje) wel willen afbouwen? Marianne helpt je in Stoppen met antidepressiva op weg aan de hand van haar eigen verhaal en interviews met huisartsen, psychiaters, wetenschappers en orthomolucair therapeuten.

How to do the work – Nicole Lepera

Dit is het eerste boek van Instagram-legende Nicole Lepera. Op haar Instagram-account The Holistic Psychologist heeft zij maar liefst 3,7 miljoen volgers. Ze inspireert haar volgers om zelf het heft in eigen hand te nemen en psychische problemen aan te pakken door te helen van je verleden en destructieve patronen te doorbreken.

De inspiratie voor How to do the work haalde ze uit haar kennis als klinisch psycholoog, maar ook uit haar eigen ervaringen met het verwerken van trauma. Haar aanpak is holistisch en richt zich dus niet alleen op de psyche, maar op lichaam en spiritualiteit.

Meer boeken: