person holding string lights

Hoe zorg je voor jezelf voor en na EMDR?

EMDR is een populaire methode die veelvuldig wordt ingezet bij het behandelen van trauma’s. Het staat bekend om de grote effectiviteit, maar ook om de intensiteit tijdens de behandeling. Wat kun je als patiënt het beste doen om voor, tijdens en na de EMDR-sessie het beste voor jezelf te zorgen?

Voor de sessie

Het kan fijn zijn als je al een beetje weet wat er gaat gebeuren. Je kunt alvast wat informatie lezen over de behandeling en vragen op welke wijze jouw therapeut EMDR toepast (tikjes op knieën, bewegen van vinger/ lichtbalk, koptelefoon). Ook is het soms prettig om alvast te weten aan welk beeld van het trauma je wilt gaan werken. Verder is het erg lastig om je echt voor te bereiden op de sessie, aangezien EMDR ook wel echt gaat over de controle uit handen geven aan je therapeut. Deze zal je goed en kundig door de behandeling heen leiden.

Tijdens de sessie

De behandelaar volgt meestal een duidelijk en helder protocol. Dit leidt je heel goed door de sessie heen en zal je heel goed uitleggen wat je moet doen. Probeer op je ademhaling te letten, deze kan door spanning nog wel eens hoger gaan zitten of versnellen. Voel je voeten op de grond, je billen op je stoel. Er is geen goed of fout; EMDR is niet gericht op een juiste reactie van jouw kant. Alles wat er gebeurt is oké en kan van waarde zijn. Ook als er helemaal niets gebeurt is dat niet erg.

Dat lijkt tegenstrijdig, maar mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben bewondering en aandacht nodig om zichzelf de moeite waard te vinden. Veel mensen met NPS vinden dat ze ook recht op de bewondering hebben. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis voelt zich meestal verheven boven anderen en sommige van hen zullen een ander moeiteloos ‘gebruiken’ wanneer hij of zij hier zelf beter van wordt.

Lees ook: ‘Ik besefte eindelijk dat mijn trauma niet aan mij lag.’

Na de sessie

EMDR werkt vaak erg goed, maar is intensief voor je lijf en je hoofd. Moe zijn na afloop van de afspraak is heel erg normaal. De rest van de dag geen of weinig afspraken inplannen is in veel gevallen zelfs wel slim. De nawerking van EMDR duurt vaak een dag of drie. Tijdens die dagen voel je je misschien vermoeid, gespannen of juist wat slap. Misschien vind je het fijn om iemand die je vertrouwt om je heen te hebben. Ook kunnen er nog nieuwe herinneringen of associaties opkomen. Het is handig als je deze opschrijft, zodat je ze de keer erna kunt bespreken met je therapeut. Rustig aandoen en lief zijn voor jezelf is belangrijk. De hele dag op de bank liggen kan verleidelijk zijn, maar soms helpt het juist om even iets heel simpels te doen qua beweging: een stukje wandelen, lichte sport, boodschappen doen etc. Dit haalt je weer even uit je gevoel, uit je herinnering in het hier en nu. Geen paniek: de naweeën van EMDR ebben heus vanzelf weer weg.

Ben je op zoek naar goede boeken over trauma? In dit artikel vind je ze op een rij!

Tenslotte

EMDR is een behandeling met een effect waar velen erg veel baat bij hebben. Je therapeut leidt je rustig en kundig door de sessie heen. Maar zorg achteraf echt voor voldoende rust en houdt rekening met in ieder geval een dag of drie verlaagde energie en eventuele associaties en herinneringen die omhoog komen. Een behandeling met impact, maar het is het wat mij betreft helemaal waard.

Vluchten, vechten of bevriezen, dat zijn de keuzen die prooidieren hebben als ze worden geconfronteerd met direct levensgevaar. Volgens Peter Levine, expert op het gebied van traumaverwerking, geldt dit ook voor mensen in een traumatische situatie.

Lees de EMDR-survivalgids van Lyka (uittherapie.nl)


Mindfulness voor het dagelijkse leven

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN is een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.