grayscale photo of man in tank top

Wat is vermijden (copingstrategie bij angst)?

De meeste mensen vermijden wel eens iets te doen of over iets na te denken als het angst oproept. Bij angststoornissen of angstsymptomen is vermijding een veelgebruikte copingstrategie.

Het lijkt er misschien op dat vermijden een geweldige manier is om je minder gestrest te voelen, maar dit is niet altijd het geval; soms moet je met dingen leren omgaan zodat je er minder stress van ervaart.

Als je veel angst hebt en lange tijd angstige dingen vermijdt, kan dit je leven ernstig beperken. Je durft bijvoorbeeld niet meer naar het bos omdat je daar eens spinnen hebt gezien, niet meer auto te rijden, niet meer naar de supermarkt, je huis niet meer uit.

In Nederland hebben inmiddels meer dan een miljoen mensen een angststoornis. Hoe is het zover gekomen? In ‘De bange mens’ gaat Daan Heerma van Voss op zoek naar de bron van onze angsten.

Vermijden is niet in alle gevallen een slechte copingstrategie. Als je niet alleen door het donker naar huis durft in een achterstandswijk is het heel gezond om deze situatie te vermijden. Als je een ireële angst hebt voor iets dat zelden voorkomt zul je weinig last hebben van je vermijding. Maar als je angst niet realistisch is en vermijding belemmert je in wat je eigenlijk wilt doen wordt het een probleem.

Behalve het vermijden van specifieke situaties kun je ook angstige gedachten of gevoelens vermijden. Hoogstwaarschijnlijk heb je dat zelf niet eens door, Ook bij gedachten en gevoelens geldt dat je er pas mee om kan gaan als je ze aangaat.

Leven met een verzameling onderdrukte angstgedachten en -gevoelens kan heel makkelijk uitmonden in een depressie, of andere negatieve copingsstrategieën, als verslaving.

Wat als extreme angsten je tegenhouden het leven te leiden dat je eigenlijk zou willen? In ‘Gek van mezelf’ kruipen we in het hoofd van Alwin Ritstier, die al meer dan 20 jaar kampt met extreme angsten.

Lees ook: vermijden als afweermechanisme