closeup photo of lantern lamp

Wat is kerstdepressie of feestdagenstress?

De feestdagen zijn voor de meeste mensen een leuke tijd van het jaar, gevuld met feestjes, vieringen en sociale bijeenkomsten met familie en vrienden. Maar voor veel mensen is het ook een tijd vol verdriet, zelfreflectie, eenzaamheid en bezorgdheid.

Wat veroorzaakt feestdagenblues?

De blues zijn een persoonlijk gevoel. Wat de ene persoon verdrietig maakt kan een andere persoon niet raken. Typische bronnen van feestdagenmelancholie zijn.:

  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Onrealistische verwachtingen
  • Over-commercialisering
  • Financiële stress
  • Het onvermogen om bij je familie en vrienden te zijn

Winkelen, feesten, familieverplichtingen en gasten vermaken kunnen bijdragen tot gevoelens van overweldigd zijn en verhoogde spanning. Mensen die zichzelf niet als depressief beschouwen kunnen stressreacties ontwikkelen, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Overmatig drinken
  • Overmatig eten
  • Slapeloosheid

Anderen kunnen na Nieuwjaarsdag een post-feestdagenblues ervaren. Dit kan het gevolg zijn van opgebouwde verwachtingen en teleurstellingen van het vorige jaar gekoppeld aan stress en vermoeidheid.

Tips om met kerststress en feestdagendepressie om te gaan:

  • Heb realistische verwachtingen van de feestdagen.
  • Stel realistische doelen voor jezelf.
  • Neem niet meer verantwoordelijkheden op je dan je aankunt.
  • Maak een lijst en geef prioriteit aan de belangrijke activiteiten. Dit kan helpen de taken hanteerbaarder te maken.
  • Wees realistisch over wat je wel en niet kunt doen.
  • Steek niet al je energie in één dag.
  • Leef en geniet van het heden.
  • Kijk met optimisme naar de toekomst.
  • Vergelijk vandaag niet met het verleden.
  • Als je eenzaam bent, probeer dan tijd vrij te maken om anderen te helpen.
  • Zoek vakantie-activiteiten die gratis zijn, zoals naar vakantieversieringen kijken, etalageshoppen, naar het winterweer kijken.
  • Beperk je alcoholinname, overmatig drinken zal je gevoelens van depressie alleen maar versterken.
  • Probeer iets nieuws. Vier de feestdagen op een nieuwe manier.
  • Breng tijd door met ondersteunende en zorgzame mensen.
  • Maak nieuwe vrienden.
  • Maak tijd om contact op te nemen met een lang verloren vriend of familielid
  • Maak tijd voor jezelf
  • Laat anderen de verantwoordelijkheden van taken delen.
  • Houd je uitgaven in de gaten. Te veel uitgeven kan tot depressie leiden als de rekeningen komen als de vakantie voorbij is. Extra rekeningen met weinig budget om ze te betalen kunnen tot nog meer stress en depressie leiden.

Speelt de omgeving en het verminderde daglicht een rol bij feestdagenstress?

Dieren reageren op het veranderende seizoen met veranderingen in stemming en gedrag. Ook mensen veranderen hun gedrag, als er minder zonlicht is. De meeste mensen merken dat ze in de winter iets meer eten en slapen en een hekel hebben aan de donkere ochtenden en korte dagen. Voor sommigen zijn de symptomen echter ernstig genoeg om hun leven te verstoren en veel ongemak te veroorzaken. Deze mensen kunnen lijden aan een seizoensgebonden depressie of seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD).

Onderzoek heeft uitgewezen dat lichttherapie doeltreffend is bij de behandeling van mensen die aan SAD lijden. Lichttherapie is een behandeling waarbij je ongeveer een half uur per dag aan kunstmatig zonlicht wordt blootgesteld.

Lees ook: Omgaan met eenzaamheid tijdens kerst