green ceramic mug filled with brown liquid beside red book on gray surface

Wat zijn goede boeken over trauma?

Bij een trauma denken mensen vaak in eerste instantie aan oorlogsveteranen. Zij maken erge dingen mee in oorlogssituaties en komen vervolgens terug met een posttraumatische stressstoornis. Ook denken mensen bij trauma vaak aan een (vaak eenmalige) schokkende gebeurtenis, zoals een auto-ongeluk of seksueel misbruik. Er wordt echter steeds meer duidelijk dat trauma meer kan zijn dan dat. Zo is trauma eigenlijk de lichamelijke en psychische reactie op en verandering na een ingrijpende gebeurtenis of zelfs een hele periode uit iemands leven. Zo kan een periode van erge pesterij of emotioneel niet begrepen worden in je jeugd ook een trauma zijn.

Trauma is not what happens to you. Trauma is what happens inside of you as a result of what happens to you.

Dr. Gabor Maté

Heb ik een trauma?

Vraag je je af of je last hebt van trauma en wat je eraan kunt doen? Het kan erg fijn zijn om goede boeken te lezen over trauma. Op die manier leer je jezelf en je trauma’s beter kennen. Deze inzichten kunnen er ook toe leiden dat je minder geleid wordt door onbewuste patronen die voortkomen vanuit je trauma. Een boek dat je heel veel leert over wat trauma precies is, is het boek Traumasporen van psychiater Bessel van der Kolk. Op basis van ruim dertig jaar onderzoek en klinische ervaring toont hij aan hoe de angst en het isolement in de kern van het trauma letterlijk veranderingen aanbrengen in zowel de hersenen als het lichaam. Ook verklaart hij waarom getraumatiseerde mensen vaak last hebben van angst, gevoelloosheid en woede en hoe het komt dat trauma vaak ook invloed heeft op het concentratievermogen, het geheugen, vertrouwensrelaties en het je thuis voelen in je eigen lijf.

Lichamelijke gevolgen van trauma

Veel mensen met trauma herkennen ongetwijfeld dat je het trauma in je lichaam kunt voelen. Zo kun je stress ervaren, vermoeidheid, stijve spieren, pijn, darmproblemen of andere vage lichamelijke klachten. Dit is niet gek, aangezien men er steeds meer achterkomt dat trauma niet alleen in de hersenen zit. Recent onderzoek toont aan dat we verder moeten kijken dan dat. Cruciaal is de nervus vagus, die door je hele lijf loopt en in contact staat met al je organen. Geen wonder dat je stress en angst in je hele lijf kunt voelen. De nervus vagus, wordt ook wel de zwervende zenuw genoemd en is de tiende hersenzenuw. Hij komt vanuit de hersenstam en loopt naar organen in je borstkas en buik.

Het goede nieuws is dat je via de nervus vagus dus ook positieve boodschappen aan je lijf kunt doorgeven. het boek Activeer je vagus nervus van stressexpert Luc Swinnen. Hij biedt je positieve handvatten om je nervus vagus positief te stimuleren. Zo kun je stap voor stap je veerkracht versterken, je angst verminderen en stressgerelateerde klachten een halt toeroepen.

Wat je zelf kunt doen om te herstellen van trauma

Klinisch psycholoog Nicole LePera was zelf vaak gefrustreerd door de grenzen van de standaard psychotherapie. Ze merkte dat ze haar cliënten vaak niet zo goed kon helpen als ze wilde. Ze ontwikkelde een unieke aanpak die lichamelijke, mentale en spirituele inzichten met elkaar verenigd tot één holistische therapievorm. Hierover vertelt ze ook op haar zeer populaire Instagram-pagina The Holistisch Psychologist met miljoenen volgers. Er is nu ook een boek, How to do the work, waarin ze alles verteld wat ze heeft geleerd. Zo laat ze zien hoe je vroegste ervaringen al kunnen bijdragen aan de persoon die je nu bent en bijdragen aan gedragspatronen en de banden die je aangaat met andere mensen. In haar boek leert Nicole LePera hoe je de patronen in jezelf kunt herkennen en terug kunt keren naar je authentieke zelf, die vrij is van trauma.

Meer boeken: